czwartek, 28 października 2010

Mleko sojowe i Tofu



jak zakupiłam soję u miłego pana z bazarku wiedziałam, że zrobię mleko sojowe. Dodatkowo postanowiłam zrobić tofu bo ze sklepu mi nie smakuje. Soja jest bardzo bardzo popularna ze względu na swoje właściwości. Oprócz dużej ilości białka roślina ta jest źródłem węglowodanów i tłuszczów, w tym najzdrowszych nienasyconych kwasów tłuszczowych. Zawiera też witaminy z grupy B oraz pierwiastki mineralne: potas, żelazo, magnez, fosfor i wapń. Dieta bogata w tę roślinę, zawierającą sporo substancji przeciwutleniających i fitoestrogenów, zmniejsza ryzyko zachorowania na miażdżycę, choroby serca i nowotwory. Spotkałam się z tym że soi dziennie można zjeść 50g. Z tego względu,że może być ona szkodliwa w nadmiernych ilościach. Ziarna soi zawierają tioglikozydy, związki chemiczne upośledzające pracę tarczycy. Częste i nadmierne spożywanie soi może prowadzić do powstania wola tarczycy. Gotowanie i przetwarzanie soi zmniejsza co prawda te szkodliwe substancje ale tylko o 30%.

Mleko sojowe

Przepis na ok. 2,5l
2 szkl soi zalać na noc wodą. Rano soję przepłukać i zmiksować z 4 szklankami wody. Przecedzić przez płótno. Pozostałą soję zmiksować z 6 szklankami wodyi przecedzić. Mleko gotować przez 5 minut.



soja przed namoczeniem






soja po namoczeniu

<>
soja zmiksowana za pierwszym razem
  
mleko sojowe i nawet kożuszek się zrobił
 
okara soja po przecedzeniu




Odlałam 1l mleka i dodałm do niego 1,5 łyżki miodu i niecałe pół łyżeczki soli co nada lepszy smak.


Tofu
http://www.aktivplus.org/cms_pl/index.php?option=com_content&task=view&id=16&Itemid=44

Resztę mleka przeznaczyłam na tofu.

Do zrobienia serka potrzebny jest sok z jednej małej cytryny.
Mleko zagotować, potem wyłączyć i wlać sok z cytryny, wymieszać. Czekać ok. 7 minut, przełożyć twaróg do sita z płótnem, zawinąć i przygnieść czymś ciężkim na 1-2 godziny. Tofu należy przechowywać w lodówce w pojemniku z wodą.


po dodaniu do mleka soku z cytryny, robią się małe grudki

przełożony ser do płótna zawinęłam i włożyłam między deski
i położyłam ciężki kamień pozostawiając na 2 godziny.





gotowy ser wyszło mi 217 gram



tofu włożyłam do pojemnika z zimną wodą

  
Pyszny sok pomarańczowy

 orzechy pekanowe w skorupce


Pudding czekoladowy
1 awokado
1 banan
2 łyżki karobu
3 łyżki miodu lub syropu z agawe
Zmiksować



6 komentarzy:

  1. najbardziej podoba mi się pudding..

    OdpowiedzUsuń
  2. Za tofu nie przepadam ale za to szejki robisz świetne.

    OdpowiedzUsuń
  3. jeśli chodzi o mleko sojowe, przyznam że smakuje jak płatki owsiane, górskie ;-)

    OdpowiedzUsuń
  4. A mnie wogole jakos odrzuca od tofu i mleka sojowego ! brr
    Slyszalam jednak ,ze podobno jest dobre dla kobiet w okresie przekwitania , slyszalyscie o tym mile kolezanki?
    pozdrawiam Gosia

    OdpowiedzUsuń
  5. ja bardzo lubię mleko sojowe ma świetny smak, a to że jest dobre na okres przekwitania czytałam nawet ostatnio w książce. Ale pewnie i na internecie znajdzie się na ten temat sporo informacji.

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...